Perfekta stigar och trähandtag

En del är lite oroliga över att vi tagit på oss mycket projekt samtidigt, för vi har både hus och stuga på gång. Men planen är att resa upp timringsstugan med bara skalet i år för att sedan låta den stå till nästa sommar, då vi tänkt lägga tid och semester för att fixa den på insidan med isolering, golv och övrigt. Stugan ska vara ett långsamt gående projekt, som säkert ändå kommer gå snabbare eller långsammare än vi planerat. Det är tur att pappa tillverkat ett utedass åt oss som vi ska skruva ihop på stugplatsen, så att hela ligan kan gå på dass när stugan ska monteras ihop om några veckor.

Helgen gick fort och det känns faktiskt bra trots att vi i helg haft livets roligaste cykelturer i Juoksengi och Lampisenpää. Skogarna där är helt magiskt fina och vi lyckades hitta helt perfekta stigar att följa. Jag är bara så sjukt glad över min cykel och jag har nu hittat min grej, jag kommer nog fortsätta att cykla i skogar resten av livet för jag älskar det.

I och med att helgen rusat förbi innebär det att vi bara har en vecka kvar tills vi får flytta in i huset, vi är så himla exalterade inför denna stora livsförändring som det ju faktiskt innebär. Från att vi bara bott i varandras hem med varann, kommer vi nu att bo i vårat hem vars vi ska kompromissa och äga allt tillsammans. Jag ser verkligen fram emot att ha "våra" saker, något som är helt nytt för oss båda. Jag anser inte att samboliv i en hyresrätt är i närheten av att äga ett hus tillsammans. Det ska bli så roligt men garanterat väldigt svettigt också.

Vi började tälja trähandtag till vårat utedass och övriga dörrar på stugplatsen, det är så himla roligt att tillverka saker själv och framförallt att tälja.

Mot paradiset

Äntligen packar vi för avfärd till Lampisenpää! Cyklarna tar vi med oss, det är massor med grusvägar och stigar som vi vill se mer utav. Jag blir alltid så jäkla sprallig och glad när jag får åka till paradiset, det är ju faktiskt där jag spenderat alla mina barndomssomrar. Och dessutom får man hänga med farmor och farfar, något jag verkligen värdesätter.

Dämpar min längtan

I vårt hus har vi tänkt ha ett genomgående tema av natur, vi gillar kombinationen av grönt, ljusgrått och naturmaterial så som betong, kork, sten, korgar och växter. Och små gulddetaljer som ger lite bling.

Här har jag gjort ett slags moodboard för att skapa känslan vi eftersträvar i hela huset men nu specifikt sovrummet. Nu är det bara 13 dagar kvar och jag är så lättad över att vi har samma smak och är så överens.

Rätt sällskap, kläder och inställning

På lördag stack vi iväg mot fjällen med massor av mat, tältet och sovsäckarna utan större plan om vars vi skulle. Vi visste iallafall att vi ville tälta på en fin plats, vandra och fiska. Och vi lyckades få alla tre krav, dock ingen fisk. Men vad gör det när allt runt omkring en är så jäkla vackert.

Vi hade tänkt gå på topptur på lördagkväll men en jäkligt stor bäck/vattenfall stod ivägen för oss. Det fick helt enkelt bli en tur uppe på höjden istället för på en topp.

Jag är bara så djupt lycklig över att jag har Kristoffer, och att naturen runt om oss är så fin och värd att undersöka. Det är inget fel på Kiruna med omnejd, vi behöver bara rätt sällskap, kläder och inställning.

Så himla tjusigt

Igår hängde jag hos mormor i flera timmar, jag klippte gräsmattan medans hon krattade och rensade lite i rabatterna. Jag tycker det är roligt att klippa gräs, och jag ser verkligen fram emot att köpa olika verktyg för att få det fint runt buskar och träd. Jag tycker att det är så himla tjusigt med en välvårdad gräsmatta.

Kristoffers hund kom till stan igår, så vi tog med honom på en topptur upp på Kurravaara. Utsikten var svin bra, man blir så jäkla glad när man för största gången tar sig upp på ett nytt berg och det visar sig att man faktiskt ser något, för ibland kan ju toppen faktiskt vara fylld med träd. Men från Kurravaara såg man väldigt bra, vi räknade igår att vi tagit oss upp på 9 olika berg tillsammans. Det är helt enkelt så att vi gillar att komma upp på höjden, kanske är det därför vi köpt hus på sandstensberget.

Sovrum

Det första rummet vi kommer satsa på i huset är sovrummet, för oss är det viktigt att rummet man ska sova i känns harmoniskt och färdigställt ganska tidigt. Även om vi båda är lediga hela inflyttningsveckan så kommer det nog kännas rörigt ganska länge innan allt hittat sin plats, men sovrummet ska totalfixas.

Om vi ska måla eller tapetsera har vi inte bestämt oss för ännu, och heller inte om det blir att byta golv. Där emot kommer heltäckningsmattan och plastmattan rivas ut och vi hoppas verkligen att ett trägolv ligger där under. För på samma våningsplan ligger ett fint trägolv i resterande rum.

Här har jag samlat några bilder på sovrum som ger den känslan vi eftersträvar.

Pick och pack

Renbäddade just sängen troligtvis en sista gång innan flytten, och dammsög soffan också en sista gång. Det känns bra att bocka av sak för sak så att vi bara kan ta allt pick och pack och flytta från denna lägenhet väldigt smidigt. Ugnen är rengjord och kaklet i badrummet fick nästan en makeover efter att man vart och skrubbat med troligast det mest effektiva rengöringsmedlet jag upptäckt. Kristoffer tycker att jag är lite onödigt noggrann, precis som min farmor är, men jag tycker faktiskt om att städa. Det är en euforisk känsla att veta att det är extremt rent i hörnen. Såklart ska alla rum få en till omgång innan nästa hyresgäst flyttar in, man ska ju lämna i sånt skick man själv vill komma till.

Ja, ibland har jag även fått höra att jag är lite lillgammal. Det är kanske så att jag uppskattar lite andra saker än en del av mina vänner. Men det är väl aldrig fel med olikheter.

Förrådsfynd

Igår efter 1,5 timmes vila, två koppar kaffe och lite rabarberpaj fick vi en extrem kvällsenergi. ÅVC har tydligen öppet till 20.00 på måndagar, så vi for iväg och dumpade all gammal isolering. Sedan började vi rensa kristoffers källarförråd, det blev två bra fynd. En gammal kryddhylla med 11 fack (lånade bilder), den kommer bli helt perfekt i verkstaden i huset som plugg- och skruvförvaring. Och så hittade vi ett jättefint gammalt badrumsskåp som troligast hamnar i bastun när stugan är klar.

Jag gillar verkligen att ta tillvara på äldre prylar som kan passa in i en modernare miljö, hemmet kan verkligen bli mer personligt utav sådana detaljer.

Rabarber

Det finns inte så mycket vettigt att ta tag i just nu, det bara regnar och regnar. Jag har sånt jäkla behov av att göra saker att jag blir stressad av att inte göra någonting. Jag var iallafall och hämtade lite rabarber från farmor och farfar, och gjorde en minipaj utav dem. Det blir säkert väldigt gott med vaniljglass och kaffe senare idag.

Jag har ju semester nu, och håller tummarna för att vi ska åka till Lampisenpää i helg för jag längtar verkligen dit.

Projektet fortsätter

I lördags hoppade vi i bilen på morgonen och åkte bort till stugplatsen, det återstår fortfarande mycket jobb efter att förra stugan rivits ner. När det kommer till att riva, så är det säkert 10 gånger mer jobb än man tror. När allt är borta återstår ju all sortering för att sedan bli av med allt det gamla materialet, vi har i helg packat över 20 sopsäckar med isolering och ytterliggare ett 10-tal sopsäckar med bara sågspån. Dock fick vi inte upp allt eftersom att säckarna inte räckte till. Sedan har vi hela tiden haft igång en eld vars vi bränner allt gammalt virke, en skräphög som är så stor att det kommer ta veckor att bli av med den.

När vi kom fram till stugan i lördags möttes vi av en ovanlig syn, vägen var under vatten så vi fick vada den sista biten, med vatten ända upp till knäna. Det var tur att vi fick låna en båt som vi kunde åka med fram och tillbaka mellan stugplatsen och bilen för att transportera alla verktyg och all isolering som skulle med för att återvinnas. Vi trodde att vattenflödet var så högt det kunde bli när vi anlände på dagen på lördag, men det fortsatte stiga under hela lördagen och in på säkert hela söndagen.

Nu, efter allt slit och mindre roliga pyssel, längtar vi enormt mycket tills man får börja se resultat. Men det återstår väldigt mycket jobb ännu. Och efter det höga vattenflödet måste vi se över grunden till stugan väldigt mycket noggrannare. Enligt andra stugägare har det inte varit så här högt vatten sedan 2001.

Här ser ni några före- och efter bilder på lördagens rivning, man ser hur vattnet kommer allt närmre och tillslut är det framme vars nya stugan ska stå.

Skogspalt

Igår hoppade vi på cyklarna direkt vi slutat jobben och stack iväg med middagen i ryggsäcken, vi cyklade långt för att sedan steka palt på gasolköket. Allt är så jäkla gott när man har fått kämpa lite innan och när man får äta i naturen. Jag älskar våra spontana idéer, vardagen blir så jäkla mycket bättre utav det.

Drömfångare

Och så blev vi med drömfångare, jag och kärleken. Ett oväntat fynd på marknaden, jag har aldrig haft en förut men nu ska vi sannerligen ha sweet dreams. Kanske fungerar den som diverse myggdödare.. mest psykologiskt. Men det är skit samma. Jag hoppas vi ska få den att passa in i vårt sovrum, med våra fina kaktussängkläder som vi icket får sova i förrän vi flyttar in.

Idag ska vi hoppa på cyklarna om inte regnet hinner ifatt oss, jag har längtat så jäkla länge på att få komma ut ordentligt i skogen. Men först måste snubben få vila och jag måste få mat, jag är alltid hungrig.

Doft av tjära

Vi har haft en jätte bra helg och vi har haft roligt på både pajalamarknaden och 50års festen, men nu ser jag fram emot att slippa stora folksamlingar ett tag med tanke på att festivalen också var alldeles nyss.

På marknaden har vi införskaffat oss bastuprylar, det kändes nästan som prio 1 till huset. Man måste ju ha doft av tjära, en fin skopa och såklart ölkylare. Jag har i evigheter längtat efter en egen bastu, tänk bara att kunna basta efter en tråkig dag på jobbet eller efter att man vart ute en hel dag. Det finns nog alltid en anledning till att basta.

Inredning

Bläddrar igenom mitt album med bilder från min gamla lägenhet, jäklar vad jag ser fram emot att inreda vårat blivande hem. Det är ju bland de roligaste jag vet, men denna gång ska det bli lite mindre vitt och mer grönt och naturfärgat. Jag ser verkligen fram emot att börja tapetsera och måla, och bara få det som vi vill ha det.

Marknad och 50års fest

I helg drar vi på pajalamarknad och på lördag är det 50 års fest i Anttis, jag hoppas vi får en riktigt bra helg med både torrt och soligt väder. Och så får jag träffa mamma, henne har vi inte sett på väldigt länge. Och så får jag även träffa en stor del av släkten, det blir riktigt kul.

Den här veckan har vi ägnat oss åt administrativa grejer, det är mycket som ska planeras inför flytten till huset. Trots att vi tömt, städat och rensat hela min lägenhet så har vi samma process kvar att göra i Kristoffers lägenhet (som vi bor i nu). Jag har vart till ÅVC väldigt många vändor, och fler lär det bli. Hellre slänga för mycket än att spara för mycket är mitt motto.

Nyper mig i armen

Nu är det färdigt och alla papper är påskrivna, i början på Augusti flyttar jag och kärleken till vårat hus. Jag längtar så himla mycket, och nyper mig i armen. Vi är inte direkt några lägenhetsmänniskor, vi längtar tills vi får klippa gräs, skotta snö och hämta posten från brevlådan.

Vi kommer ha bastu, tvättstuga, altan i söderläge, stort kök, flera rum, två toaletter, matkällare, två duschar och verkstad. Att jag är full av förväntan är bara en mild beskrivning, jag kommer att få vakna med världens bästa människa under taket till något som är vårat. Jag önskar att alla kunde få känna sådan glädje som jag gör, över något ni sett fram emot länge.

Festival & myror

I helg var det Kirunafestival och jag passade på att träffa mina vänner på fredagen, vi hade verkligen roligt och vädret var helt fantastiskt men det fick trots allt räcka med bara en dag. Jag var ganska seg ända in på kvällen dagen efter.

Igår stack vi till stugplatsen och fortsatte riva den gamla stugan, på samma plats ska vi resa upp en timring som vi tänkt att vi ska kunna mysa i i framtiden. Jag har aldrig sett så mycket hästmyror i mitt liv som när vi rev upp det gamla golvet, de var överallt. Vissa hade vingar och andra sprang med sina ägg i högsta hugg, jag hoppas de inte bygger bo i stugan vi ska bygga upp.